كاميرا الهاتف النقال: نصائح الاقتناء والاستفادة القصوى

  • 29 Comments
  • 25411
  • 43

g1تعود كاميرا الهواتف المحمولة بالأثر الأكبر على العمل في مجال كسب التأييد ضمن نطاق عمل منظمات المجتمع المدني سواء كانت جزء من برنامج وسائل الإعلام الشعبية أو كوسيلة لالتقاط وتوثيق العمل اليومي لهذه المنظمات. هذا دليل سريع يساعد على تحقيق الاستفادة القصوى من كاميرا الهاتف المحمول الخاص بك.

اختيار كاميرا الهاتف:

عند التفكير بشراء هاتف نقال مع كاميرا لمشروع كسب التأييد عن طريق الهواتف المحمولة نواجه العقبة الأكبر والمتمثلة بالميزانية العالية، فقبل أن تشتري هذا الهاتف هناك العديد من الأسئلة التي يجب الإجابة عليها لاختيار الهاتف المناسب والذي تتوفر فيه جميع الميزات المطلوبة.

هناك العديد من قواعد البيانات ومحركات البحث على الإنترنت والتي تسمح لك بالبحث عن خصائص الهواتف المحمولة للتسهيل من عملية اختيار الهاتف المناسب وذلك عن طريق مقارنة ميزاتها المختلفة.

  • عدد البكسل (Pixel): وتعرف موسوعة ويكيبيديا البكسل أو العُنْصُورَة على أنه أصغر عناصر الصورة وهو على شكل نقطة أو مستطيل صغير. ومجموعة العناصير تشكل الصورة. وعادة ما تكون العنصورات صغيرة وبكثافة كبيرة حتى تُكون صورة أفضل، ويحدد الحاسوب شدة إضاءة كل صورة ولونها لتكوين الصورة الكلية. تتيح لك كاميرا (2) ميغا بيكسل التقاط صورة ذات نوعية جيدة (150 بكسل لكل بوصة)، وذلك للطباعة على حجم 8×10 إنش، ولكن استخدام كاميرا 3 أو 4 ميجا على هاتفك ستزيد بشكل كبير من جودة الصورة، مما يسمح لك لطباعة صورة ذات جودة أعلى من الكاميرات العادية. أغلب الكاميرات على الهواتف المحمولة تسمح لك بالتقاط صور ذات نوعية جيدة بما فيه الكفاية لاستخدامها في العروض التقديمية أو على صفحات الإنترنت أو المدونات.
  • زمن الاستجابة (Response Time): إذا كنت ستستخدم الهاتف في الحالات التي تتطلب استجابة سريعة فيجب التحقق من أن الهاتف يحتوي على كاميرا يمكن أن تلتقط الصور على الفور وأنها تحتوي على غالق (Shutter) يستجيب بسرعة عالية عند الضغط على زر الكاميرا. جميع هذا يحدد من قبل “سرعة الغالق” المعرّفة بأنها الوقت التي يأخذه غالق الكاميرا لتعريض حساس الكاميرا للضوء حتى تظهر الصورة فيما بعد.
  • نوع التكبير (Zoom): التكبير الرقمي (Digital Zoom) ليس مفيد نظرًا لإمكانية تقليل نوعية الصورة لأنها تعتمد على طريقة تكبير الصور من خلال تصغير الحيز المرئي من الصورة، حيث تقص المنطقة الداخلية من الصورة بنفس نسب الصورة الأصلية ثم يعاد تكبير تلك المنطقة لتصبح بحجم الصورة الأصلية بعد معالجتها رقميًا لتحسينها. لا تصل جودة التكبير الرقمي عادةً إلى جودة التكبير البصري (Optical Zoom) الذي لا يؤثر على نوعية الصور كونها تعتمد على العدسات المتحركة.
  • التواصل والنشر: هناك عدة طرق لإرسال الصور إلى جهاز الكمبيوتر الخاص بك، عن طريق الوصلات أو البلوتوث أو الأشعة تحت الحمراء. فتحقق أي من أن هذه الهواتف تتمتع بهكذا خصائص وعما إذا كان متوافق مع جهاز الكمبيوتر الخاص بك.
  • الذاكرة: تحقق من حجم الذاكرة الداخلية للهاتف وعما إذا كان بالإمكان أن يتم استخدام بطاقة ذاكرة منفصلة، وذلك لأن كاميرا الهاتف ذات (3،2) ميجا بكسل ستحتاج إلى (1) ميغا بايت من  الحجم تقريبًا لكل صورة.

كيف يمكن الحصول على أفضل أداء من كاميرا الهاتف المحمول الخاص بك:

  • التقط الصورة بسرعة: حركة الغالق في الهواتف النقالة يمكن أن تستغرق وقتًا لذلك اضغط على زر الكاميرا بسرعة وفي وقت مبكر بدلًا من أن تفقد الصورة بسبب انتظار اللحظة المناسبة.
  • حافظ على نظافة العدسة.
  • لا تقم بالتصوير في ظروف الإضاءة الساطعة فمعظم هواتف الكاميرا لا تعمل بشكل جيد في هذا النوع من الضوء، ولكن حاول التصوير في الظروف الجوية الغائمة جزئيا أو في الظلال إذا كان التصوير في خارج.
  • لا تستخدم الفلاش إلا عند الضرورة أو إذا كانت الصورة من مسافة قريبة جداً.

اضبط كاميرا الهاتف الخاص بك لاستخدام أعلى دقة ممكنة للحصول على أفضل جودة للصورة وشارك أنا ديجيتال في هذه الصور.

** مواضيع ذات علاقة: “موقع فلكر : أهم المزايا وأسباب الإستخدام!” و “دليل – كيفية إنشاء واستخدام حساب على موقع مشاركة الصور “فلكر”؟

 

Facebook comments

Website comments

  1. Gabrielle رد

    Hello, I think your blog might be having browser
    compatibility issues. When I look at your blog in Chrome,
    it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb
    blog!

  2. MikeLDeleppo رد

    I absolutely love your internet site.. Pleasant colors & theme.
    Did you create this excellent site yourself? Please reply back as
    I’m planning to create my personal site and would like to learn where you got
    this from or specifically what the theme is known as.

    Kudos!

  3. other رد

    I simply want to tell you that I’m beginner to weblog and actually liked your web-site. Most likely I’m going to bookmark your blog post . You actually have excellent articles. Regards for sharing your web site.

  4. read content رد

    I simply want to say I am just new to blogging and site-building and seriously loved this website. More than likely I’m planning to bookmark your blog post . You really come with beneficial article content. With thanks for revealing your webpage.

  5. read article رد

    I simply want to tell you that I am beginner to blogging and site-building and definitely liked this web site. Very likely I’m likely to bookmark your site . You definitely come with perfect articles. With thanks for sharing with us your web page.

  6. josh fuhr رد

    Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It’s always exciting to read articles from other writers and practice something from other websites.

  7. Lonny Deraps رد

    I think this is one of the most important information for me. And i’m glad reading your article. But should remark on few general things, The web site style is wonderful, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

  8. token listrik رد

    This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

  9. solusi langsing رد

    Some truly wonderful info , Gladiolus I noticed this. “What’s a man’s age He must hurry more, that’s all Cram in a day, what his youth took a year to hold.” by Robert Browning.

  10. beli pulsa listrik online رد

    I would like to thnkx for the efforts you’ve put in writing this web site. I’m hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has encouraged me to get my own website now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a good example of it.

  11. tetra technologies رد

    I cling on to listening to the news update talk about receiving free online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i get some?

  12. WayneWSprain رد

    Perhaps you have considered about adding a little more than simply the
    articles you write? I am talking about, whatever you say is valuable
    and everything. However imagine when you added some good visuals or movies to present your posts
    more, “pop”! Your content is extremely good though with images
    and clips, this website could definitely be one of several
    best within its field. Fantastic blog!

  13. zynev review رد

    This committee support to numerous men and women. It is possible to use their services within your function. You can read research papers about all details of their function.

  14. cek pembayaran listrik رد

    We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will be thankful to you.

  15. cek pdam رد

    Somebody essentially lend a hand to make significantly articles I would state. That is the very first time I frequented your web page and so far? I amazed with the research you made to create this actual submit incredible. Excellent job!

  16. Mad Machine رد

    Hi there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.

  17. Augustina Shrigley رد

    Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such magnificent info being shared freely out there.

  18. tarjetas de socios رد

    A person essentially lend a hand to make significantly articles I may state. That will be the extremely 1st time I frequented your website page and up to now? I amazed with the research you produced to create this particular publish incredible. Wonderful activity!

  19. pembayaran online رد

    I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

Leave a Reply

Your Comment (Required)

Name (Required)

Email (Required)

Website